Saturday, July 9, 2011

Ini Sangat Awesome : Kejayaan Transplant Trakea Stem Cell Pertama Di Dunia

Walaupun diselubungi perlbagai kontoversi, penyelidikan stem cell kini mula membuahkan hasil positif. Pada 9 Julai yang lepas, buat pertama kali, seorang pakar bedah di Sweden berjaya men-transplan-kan trakea seorang pesakit yang mengalami kanser dengan trakea-sintetik yang dibiakkan daripada stem cell pesakit berkenaan.

SELINGAN : Pendermaan organ adalah anugerah kehidupan. Daftarlah sebagai pengikrar penderma organ sekarang! Lawati website Pusat Sumber Transplant Nasional untuk maklumat lanjut.

Dengan menggunakan teknologi 'imbasan 3D', Universiti College London berjaya mereka-bentuk sebuah 'kerangka' yang menyerupai trakea pesakit berkenaan. 'Kerangka' tersebut lalu diisikan dengan stem cell pesakit dan seterusnya telah menghasilkan suatu trakea replika biologi yang sama dengan trakea asal. Seorang pakar bedah dari Itali yang pakar dalam pembedahan trakea telah menjalankan operasi pembedahan menggantikan trakea yang ber-kanser dengan trakea replika berkenaan. PROFIT!

Apa yang menakjubkan adalah, pesakit tersebut tidak perlu menunggu penderma organ, malah tidak perlu menelan ubat anti-penolakan (anti-rejection) seperti penerima-penerima organ yang lain kerana organ yang di-transplan-kan pada beliau adalah berasal dari sell beliau sendiri. Super-COOL!

Ladies and gentlemen, isn't it a good news? Well, this is just a beginning! =3




Sumber

4 comments:

niza said...

so kalau x bleh baya. kene amek balek tekak tu. haha repoman style.

MIQA said...

FFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUU.....

ahloy said...

takde kerangka buah pinggang ke, jantung ke...save sikit..

MIQA said...

Ahloy : Nk tunggu ko cipta... =3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...